Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 6 juni 2013

Grattis Sverige!

Go kväll!

Ja idag är det Sveriges nationaldag! Dagen till ära har det bjudits på strålande solsken o värme. Fast i morse när jag åkte ner till jobbet o släppt ut djuren var det moln o +9.... liiite kallt.

Ankor o höns släpptes ut o sen ströade jag till ankorna. Gjorde rent till vaktlar, plockade ägg o gav mat till dem o även getterna. Kollade kaninerna o sen till ena fårhagen där tackorna går. Alla där o alla såg pigga ut. Sen iväg till nästa hage där några tackor går för de har små lamm samt de större lammen. Räknade...22+12+4..., hm, stämmer inte skickade Carro så hon fick fösa ihop dem, men så blev hon lite nära i fösningen o alla djuren drog till skogsdungen. PUST! Gick o skickade Carro så hon skulle fösa dem tillbaka till mig, men då blev hon het  ginade in o de for iväg räknade igen ännu längre bort i dungen. Ropade in henne o vi gick ner bakom dem också fick hon fösa dem en bit, men så stannade de vid ett stenröse o jag lade Carro. Stod så bra på en sten o hade fin överblick så jag räknade: 22+12+4...., räknade en sista gång o samma antal igen.... Tog Carro o gick till bilen o kollade lappen, fattades två! Vad f-n!
SMS:ade en kollega när jag kom till Åmot o de kollade fåren senare men då var alla djur där. Pust!

I Åmot fick jag gott kaffe o trevlig pratstund. Sen gick vi ut o kollade Annas tackor med Carro medan vi väntade på hästspekulanter som skulle titta på Sót.

Anna hade varit in med Bärry men då flög fan i en tacka o hon gick mot o stångade o stångade till o med Anna för att försöka få tag i lilla blå...
Så då fick tant röd rycka in:)
Carro är ingen vallhund om jag jämför med Märta, men hon är den bästaste envisaste röda pissmyra som går att få tag på vad gäller vrånga tackor!
I jobb där hon får fösa djuren funkar hon jättebra o även att trycka dem från foderhäcken vid utfodring.

Så vi gick in i hagen för att få se vilka tackor som skulle försöka utmana Carro för de ska få bo på bete i annan hage när Anna ska träna Bärry.
Först kom "letackan" hon sprang mot Carro direkt o försökte stånga o utmana. Carro skäller o går närstrid mot dem o fick henne att backa, men då kom baggen o utmanade så även han sattes på plats. Då kom letackan o en till brun tacka samtidigt o försökta stånga Carro!
Carro jobbade som sjutton, men då fick letackan en lucka o stångade Carro till backen. Arg som ett bi for hon upp o då fick hon ett bett i halsen!
Jag har aldrig sett Carro bita innan, men denna tacka gjorde sig förtjänt av ett nyp. Samtidig skällde hon o backade av o gav letackan en chans att dra till sig baka, vilket hon faktiskt gjorde!

Sen jobbade hon tillbaka den bruna tackan o en till o jag o Anna gav henne stöd så hela flocken backade en bit innan vi gav oss.
Åh vad duktig min rödtotta var!
Hon jobbade stenhårt o utan dumheter också är hon envis som synden o gav sig inte förrän alla hade gett sig.

Nu har vi varit ner till Högbo o tagit in ankor o höns o kollat alla djur. Så nu är det kväller!

Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar