Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 29 september 2013

Bäääää..

Denna helg har mest ägnats åt fåren.

Igår morse åt vi frukost o sen gick jag ut vid 8-tiden o stängde in Jack, Siri o Stina i vindskyddet. Fick precis in dem o sen öppnades himlen...
Jisses vilken skur!
Men som tur var, kort. Sen ur med strömmen o bort o satt halsband på Josra.
Josra är min gammeltacka, 9 år o bästa ledartackan man kan ha! Helt underbar!!!

Hon gick efter mig i kopplet, bättre än många hundar. Efter henne gick resten av gänget med fårskallar:)
Alla på led efter oss, så härliga! De får gå på grannens återväxt o beta o Ato har tre tjejer han ska få betäcka i år.

 Nytt bete!
 
 
 
Josra i täten! Dålig bild pga regn tyvärr...


In med alla i stallet o gav dem hö o vatten. Gestrikefåren är så lätthanterliga o trevliga. Det blir väl inte mkt på dem vid slakt, men det gör inget för ska jag ha får måste det gå att flytta o greja fast inte Mattias har tid. Tyngre djur behöver jag hjälp med hela tiden, men dessa klarar jag ensam. Att de dessutom är så lätta att gå med i koppel är helt underbart.

På kvällen gick jag o hundarna o rev elnäten på återväxten o satte om dem så det blev nytt bete till fåren. Elnäten är himla enkla o bra att hantera för mig.

När jag kom in blev det ett glas vitt vin o kex med ost av olika sorter med mannen i mitt liv. Mys!

Idag hade jag o fåren date med Anna. Innan hon kom gjorde jag en äppelpaj. Så vi började med kaffe, paj o vaniljvisp för att ladda batterierna innan det var dags för klippning:)
Nu är tackorna som ska vara kvar friserade, nyverkade o jättefina. Skönt att få av ullen innan det blir för kallt ute. Även skönt att se hullet på dem utifall nån behövde extra foder, men alla var jättefina i hullet o det känns bra.
Tusen tack för idag vännen!

Efter fårklippningen fick Josra med flock gå ut på återväxten o Siri o Stina till hästhagen, sen var det skönt med en het dusch o sätta sig till bords, Mattias var så gullig o hade fixat middag.

Nu är det tack o go natt så man orkar jobba i morgon. Ska hämta ut bilen också... blir nog en kostsam historia!

Ha det gott!
Kram Erica

1 kommentar:

  1. Det finns folk också finns det folk man beundrar och det gör jag med dig ! Jag som är stor och stark och relativt frisk skulle aldrig orka lägga ner den tid du gör på dessa fårskallar, och då orkar du dessutom baka och stå i emellan......Sen läser jag (på FB) om dem som aldrig jobbat i hela sitt liv ,utan anser att andra kan göra det åt dem.....Känner att jag skulle kunna slå dessa människor på käften efter att jag vet hur du sliter,även om det är själv valt av dig.
    Du är en sann hjälte ,en kvinna av det rätta virket eller varje fall med den rätta inställningen.
    Bamse kram till dig ! //Erika

    SvaraRadera