Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 3 mars 2013

Borlänge tor

blev det igår.
Hade kl. på 6 och gick ut direkt o stoppade ner hönsen i lådor. Det gick över förväntan då de som jag trodde, fortfarande satt o sov på pinnarna. Det var bara nån som blev hysterisk en kort stund. In o duschade o käkade frulle. Åkte härifrån vid 8.

Det var minusgrader o började snöa. Men ändå ok att köra. Hamnade bakom en lastbil efter Hofors o det var sån jäkla snörök så jag låg kvar o vågade inte köra om.
Skönt att inte ha bråttom då!

Väl framme i Borlänge så lämnade jag över hönsen först. Nya ägarna kom samtidigt som mig så det var perfekt tajmat. De var såå glada över att få köpa dem o det kändes så bra att mina hönepönor hamnade hos dem!

Inne på utställningen var det måånga kaniner att titta på!
Tror det var 1500 st anmälda!
Många vackra djur men också några som man funderade på varför de var anmälda... de var tufsiga o magra o passade inte på landets största utställning. Tydligen tyckte domare som dömt dem lika för de jag tyckte var fula eller så var 0:ade eller hade dåliga poäng.
Men sen var det också många väldigt vackra djur och de allra flesta var i så fin kondition o blanka o fina djur. Inte så många Svenska Pälsar anmälda.
Det var Camillas två varav den ena fick 94,5 p, såå himla roligt. Grattis till det! Dessa två är efter honan Camilla köpte av mig så det är extra roligt:)
Katarina o Elnas djur var också fina, men hade lite få stickelhår. Jag gillar ju när de är ordentligt sticklade;) Men honan jag hade tingat (eventuellt) fick 94 p!!! Så glad för det så henne köpte jag givetvis. Så nu är fina Christina här hemma.




Denna bild är tagen med mobilen igår när hon nyss kommit in i sin bur. Inte världens bästa men ska ta nån ny med riktiga kameran när hon gjort sig hemmastadd.

Idag skiner solen så jag ska nog vara ute också ska jag fixa till vaktlarna.
Med från Borlänge hade jag även 23 st vaktlar! Jättefina djur som ska bo i Högbo. Igår kväll när jag tittade till dem hade de redan värpt 10 st ägg!
Det är roliga djur som lever livet i högfart. Som Mattias sa: Dom där måste ha nån diagnos o gå på uppåttjack! :)
De lever ca 1,5-2 år, är könsmogna o färdiga vid 6-7 veckor och värper 1-2 ägg per dag. Turbofåglar! Rätt stressiga o flaxiga kan de också vara, men dessa djur var inte alls skygga o det är kanon.

Ha en underbar dag!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar