Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 10 mars 2013

Trött....

Gokväll!

Är så trött o frussen o kroppen värker....

Blir tidig kväller!

Dagarna är vackra men kalla o i morse var det -17, alldeles för kallt för att vara in i mars tycker jag....

I morse packade jag in 4 kaniner o åkte ända till Mobygården:)
Det var årsmöte i Gävleborgs kaninavelsförening o "lådutställning". Mobygården ligger här i byn, så jag hade garanterat närmast med ca 2 km dit:)
Lådutställning innebär att man har kaninerna kvar i transportburar/lådor o bär själv fram dem för vägning och bedömning.
Jag hade tre killar o en tjej av Svensk Päls med. Hade hoppats på fina poäng igen för Carls del, men så tyckte inte domaren som var känd att hålla igen på poäng.... Men glad över att min Birger höjde lite på sin bedömning och fick 93,5 p idag.
Svenska pälsarna är så vackra o trevliga kaniner, men väldigt svår ras att ställa ut. De ska vara svarta med vita stickelhår o dessa får inte vara för många, inte för få, inte sitta i grupper och de måste vara vita i hela längden o inte bara i toppen... SVÅRT! Men roligt! Min egenuppfödda Calle som jag tycker så mycket om gillade hon inte alls, men han ska få visa vad han nedärver o det är jag så nyfiken på. Han fick fina poäng i Bergvik tidigare i år, så han ÄR faktiskt fin:)

Lammen är pigga o fina. Miga är en så duktig mamma o tar hand om dem på bästa sätt. De var trillingar men tyvärr klarade sig inte en. Jättetråkigt, men bättre att dom dör första dygnet än senare.






Hon närmast är mindre men hon med mkt vitt kring huvudet är stor o kraftig.
Tror de ska heta Maria o Mindy:)
 
 
 
Ha en fortsatt trevlig kväll!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar