Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 26 januari 2010

Rimfrostig tisdag

Tjenix!
Vilket knepigt väder det är idag. -11 grader, dimma o rejält med rimfrost har lagt sig på allt ute. Väldigt fint är det ialla fall:) Se själva!
Lite orolig är jag idag.... Titti var lite stapplig igår kväll när jag tog in henne. Trodde det var all is som var i hovarna. Men efter att jag kratsat dom så var hon ialla fall öm när jag tog in henne i boxen igen. Ut med henne på gången igen o slog med kratsen under hovarna om hon var öm. Men det var hon inte heller... Men det verkar vara en fångkänning. Hon har ingen puls i hovarna o är inte öm när jag trycker, men rejält ömfotad när jag skulle ta ut dom i morse. Hon fick vända o gå in igen. Fick pyttelite hö för hon har halm i boxen hon kan äta av. Gav henne lite Butta på en äppelskiva o när jag tittade till henne vid 11-tiden så var hon mkt piggare. Alltså HAR hon ont. Släppte ut henne då o hon gick nästan rent, så hon får vara ute o när dom ska komma in till kvällen ska jag kolla hur hon är då. Annars får jag ringa vetten i morgon.
Våran höbonde kom med hösilage till tackorna idag. Oj, vad glada dom blev! Dom har ju fått äta en höbal senaste veckorna, för vi har bara några hösilage som vi fick köpa o då vill jag ju hellre ge det nu när dom går mot högdräktighet. Så nu har jag helnöjda får som inte kommer att gå mer än en halvmeter från rundbalsgrinden när dom ska vila o idissla:)
Det var perfekt att få hem det idag, för i morgon ska det visst bli ett djäkla oväder med ett par dm. snö o blåst... Usch!
Hoppas det inte är för dåligt väglag när vi ska in till sjukhuset på torsdag morgon. Jag ska ju vara i Gävle kl.7 på morgonen. Mattias skjutsar mig o vi måste nog åka i god tid om det är mycket snö på vägarna. Inte säkert att dom hunnit ploga så tidigt...
Ska ta en prommis med hundarna nu. Har ju tränat "stå" med Carro när hon kommer i full fart o ska "stampa till" Sally. Då gör hon nämligen ett perfekt ställande med riktigt stamp i backen med framtassarna. Har nött detta hela vintern för att få ett bra ställande. Har inte kopplat ihop det med inkallning med ställande än. Hon segade på inkallningen efter att vi börjat träna ink. med stå, så då backade jag o kör nu bara raka inkallningar för att få tillbaka farten. Har även tränat kryp under vintern. Det är ju ett moment med hög koff. så man vill gärna ha det riktigt bra. Hoppas jag blir riktigt pigg efter operationen så jag orkar träna mer i vår. Vill även köra på med viltspår med båda hundarna. Jag har fått flera rådjursklövar som ligger i frysen o väntar:)
Nix, nu blir det prommis innan grabbarna kommer hem. Det blev en bild på dom från i lördags när dom åkte bob efter 4-hjulingen. Det tyckte dom var roligt!!
Ha en bra dag!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar