Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

fredag 26 oktober 2012

Äntligen kväller!

Tjenix!

Började dagen med att släppa ut hästarna i vanlig ordning o mocka o göra stallet klart. In o käkade frulle med grabbarna o väntade på att temperaturen ute skulle gå upp lite... Var riktigt kallt i morse -4 och blåsigt så det bet verkligen i kinderna!

Termometern gav med sig sakta men efter tiotiden var det bara -1 så då gick jag ut o fixade sista elnäten. Har ju stängt ut på grannens återväxt o det var ju kanonbete för fåren i höst. Hoppas jag får låna återväxten nästa höst också.
Nu var det svinkallt o det blåste som attans så fingrarna värkte o det var minst sagt motigt att få ihop de sista tre näten. Men när de var ihoprullade så hämtade Mattias dem så nu är dom färdiga för i år.

Är inte full fart på mig känner jag... Grabbarna är ju hemma från skolan med nån konstig förkylning som sätter sig på magen och även jag är lite illamående o har ont i magen och lite huvudvärk. Inte så man är riktigt sjuk, men det är heller ingen go i mig....

Sen var jag in o värmde mig en stund innan det var dax att hämta en tacka vi slaktat. Har fått den styckad hos styckmästaren så idag var det dax att hämta köttet. Fy vad jag blev besviken.... visste att hon var tjock, men inte SÅ tjock. Världens lager med fett på hela hon. Tog väldigt lång tid att skära bort allt fett o mala färsen, men nu är det gjort o skönt att ha god färs.
Filén åt jag ikväll, var jag värd!
Såå trött o sliten i kroppen. Grabbarna åt hamburgare men Isac åt också lite filé och tyckte det var jättegott. Efter maten blev det ett hett bad o ett glas vitt vin. Så mysigt o det gjorde gott åt min slitna kropp!

Vi åker ju på semester på tisdag och det är såå mycket att fixa med innan dess. Tycker jag håller på så kroppen håller på att gå i bitar ibland.... men tröstar mig med att jag får vila när jag kommer till mamma. Men det är massor jag vill få undan innan vi åker, så det känns lungt när vi är borta o att jag har gjort vad jag kan för att underlätta medan vi är borta.  Annars får jag så ont i magen av oro.

I morgon åker två får till ett nytt hem och en annan tacka kommer hit. Ska bli jättekul med en ny ras! Jag ska nämligen byta bort min köttrastacka mot en gestriketacka.
Gestrikefår är en ras jag tittat på i många år o tycker dom verkar trevliga. Jag är ju lite insnöad på bevarandearbete, så nästa höst blir det att ha en gestrikebagge till tackorna.

Nej, nu ska jag återgå till ryggläge! Ny dag med nya möjligheter i morgon!!!

Kram Erica

1 kommentar:

  1. Hoppas ni får en härlig semester och att du får lite "solmassage" i din värkande kropp!

    Bea o jag har just avverkat en skön promenad med snö under tassar och skor för första gången i år!:-)

    Kram/Eva

    SvaraRadera