Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

lördag 13 oktober 2012

Tidig lördag morgon...

God morgon!

Här sitter jag o plickar tidigt som attan, kolmörkt ute.

Fia tyckte det var en jättebra idé att gå upp när husse kom hem vid 6. Tyckte inte jag, men men vad gör man inte för att husse ska få sova, för det gick ju inte med en pigg terrorist terrier som studsade runt på våra huvuden o var superpigg o busig....

Har inte skrivit på jättelänge ju!
Men det är liksom fullt på datorerna på em. och kvällarna. Efter jobbet vill jag gå ut o vara ute o pyssla med djuren o så.
Nu har det varit älgjakt hela veckan, men vi har gått promenad vid 17-tiden när vi vet att det är klart iskogen. Hundarna är ju vana att gå sina promenader o det kvittar nog om man skulle gå efter grusvägen här, de skjutgalna jägarna litar jag inte en sekund på. Man vet ju heller inte om  hur kulorna går...... Har hört om några missöden som kunnat sluta riktigt illa denna vecka o då är jag glad att jag inte är ute när det jagas i skogen.

Sally är nere hos farmor o farfar sen en vecka. Tomt utan henne men hon mår nog som en princessa hon! Annars skulle jag gärna placera Nicke på nåt annat boende... han är såå stor o dryg nu. Men jag engagerar mig inte i honom utan det får allt Mattias göra, jag vill inte ha en såå stor hund. Vill ha en till hund att tävla med när Carro ska pensioneras men det vill INTE husse...


En bild på min ros (var en gång en pytte morsdagsros) nu är blommorna rätt stora men få o såå vackra!


                                         Emil har börjat spela hockey! Många skydd ska på.....




Fina killen!


Första träningen i Ljusen ishall!



Annars har veckan knallat på. Mycket ska fixas inför vintern med djuren. Rolig planering inför nästa år vilka djur som ska sparas för vidare avel osv. men också tunga beslut om vilka som ska slaktas bort. Men jag tycker det trevliga o roliga uppväger så det är ändå en härlig tid o man får ju fint kött i frysen som bonus.

Vindskyddet är inte urmockat än o det ligger över mig. Jag orkar inte göra det ensam, men ska försöka få ut lite idag o se om jag får mer hjälp med resten. Skulle vara skönt att få ut allt så man kan halma upp o göra klart därinne till fåren. Men det är lite jobbigt när lederna värker......

Hoppas det blir fint väder idag så jag kan vara ute o greja. Älskar höstens höga klara luft.

Igår var vi ute o fixade o städade upp en massa jox o eldade. Skönt att elda upp grenar, papperskartonger som står o skräpar, höbös jag krattade ihop o lite löv mm. Gjorde rent o fint till hönsen också. Sopade så det var riktigt rent därinne o sen nytt spån på golvet o så halm överst. Halmen gör att det blir såå mysigt för dom att gå o sprätta i också håller det värmen bättre mot golvet inbillar jag mig.

Till em. kaffet gjorde jag två äppelpajer. En åkte jag med till min höbonde Åke, han är såå underbar o kommer med rundbalar o ställer in till hästarna o fåren bara jag ringer. Hade en annan bonde jag köpte rundbalar av förut, men nu är det denna karl som kommer o han är suverän. Han bor ensam för hans fru gick bort för rätt många år sedan tror jag. Han blev jätteglad när jag kom dit med en äppelkaka o ett paket vaniljvisp till em. kaffet. Roligt att kunna ge nåt tillbaka när han alltid ställer upp för mig.

Nej, nu måste jag nog göra iordning en kopp kaffe så man kommer igång.

Ny dag med nya möjligheter står o knakar på! Underbart!!!

Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar