Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

fredag 30 november 2012

Fredag...

Tjenixen!

Vaknade till snöstorm, det snöar på tvären! Det har inte varit en lugnare period i snöandet ens under en minut på hela dagen o även nu när klockan är nära 17 så kräksnöar det fortfarande!!!

Som tur var gick jag upp o duschade det första jag gjorde o satte på kaffe. Sen när vi käkade frukost gick strömmen! Slog upp kaffet som var kvar i en termos då o det var ju tur, för strömmen kom inte tillbaka förräns vid 11-tiden.

Jaa, mig går det väl ingen nöd på, men stackars Mattias har skottat o skjutsat barnen hela dagen. Fy!

Igår hade jag bästaste Anna till hjälp.
Det var mina sista lamm o två tackor som skulle slaktas också har Anna tagit över två av mina gotlandstackor: Lambi o Låtta hem till sig. Sen skjutsade hon också den nyinköpta gestriketackan Tratten som såldes till Åmot.
Skinnen skulle saltas o även detta hjälpte underbaraste Anna till med. Själv hade jag fullt upp med att bara stå o titta på... fy vad hjälplös man är.
Så totalt helslut när allt var klart fast jag inte gjort något alls. Såå skönt att ha detta "ur världen" och nu kan jag börja om med nya tag.
Anledningen till att det blev så här är för att jag bestämde mig för att bara ha gestrikefår. De djur jag köpte av Anita i helgen har jag i stallet. Dessa nya djur har MV3 status o den vill jag behålla och det kan jag inte om jag hade djur utan status.
Min kära gamla Mia har jag funderat på att slakta tidigare år av olika anledningar, men så när det kommer till kritan har jag inte kunnat utan "hon får vara kvar ett år till".... men inte nu då. Så nu ska de nya djuren få behålla sin MV3 status och det blir enbart gestrikar här i fortsättningen.
De nya har funnit sig väl till rätta o är nyfikna o kelna. Den som är minst framåt är tacklammet Stina, men hon tinar nog upp så småningom.
Tuffa beslut, men jag tror detta är det rätta även om hjärtat blöder....

Tusen Tack för all hjälp igår Anna, du är världens bästa!!!

Nej, nu ska jag nog börja med lite middag. Blir potatisgratäng o kalkonfilé!

Kram Erica

1 kommentar: