Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

fredag 14 september 2012

Bo i skogen...

God morgon!

Sitter här dyngförkyld o plickar igenom favoritsidorna på nätet.

Arbetarbladet har skrivit om vargen som uppehållit sig här hos oss och även en artikel om att det blivit skyddsjakt på den.
Vi som bor här blev jätteglada över att polisen beviljade skyddsjakt!

Visst bor vi utanför samhället o vi vill bo lite avsides så man kan ha djur. Jag har absolut inget emot vargar, tvärt om skulle det vara mäktigt att få se en vild varg i skogen! Ett sånt imponerande djur som dom är, även björn skulle jag vilja se.
Vi vet om att vi har både björn, varg o lo här i trakten och det är inget jag någonsin varit rädd för. Tvärt om har jag varit mer rädd att gå i skogen när det är jakt på rådjur för då kryllar det av jägare här, för det är tydligen  väldigt bra rådjursmarker här...
Men sen denna vargen varit här så är det väldigt olustigt att vara ute!

Man dubbelkollar allt hela tiden så djuren är så säkra så man kan sova med gott samvete. Visst kan nåt får eller i värsta fall många bli rivna vid en vargatack, men det kan jag liksom känna att man kan råka ut för när det finns varg o vi bor så här.
Hundarna får inte gå ut o kissa utan uppsikt o dom får inte gå lösa på gården utan att vi är med o har dom i närheten. Katterna är jag noga med att stänga in om nätterna.

Men olustkänslan med denna oskygga varg är otäck!
Grannarna fick kasta grus på den för att den skulle lomma iväg:(
En annan granne sprang också ut o skrek åt den för att den skulle traska ut från deras gård...
SÅ orädd är den för mäniskor!

Jag försöker att inte föra över nåt på grabbarna. MEN jag vill inte att dom ska gå ut till bussen eller cykla ut dit. Så jag skjutsar dom varje dag nu. Isac var hos en kompis en dryg km härifrån förra veckan o skulle gå hem. Men då ringde jag o sa att jag kommer o möter dig. Jag gick hela vägen dit o hämtade honom. Allt för denna krypande otäckskänsla.
Hoppas dom lyckas skrämma denna varg så den blir rädd för människor o håller sig undan i fortsättningen! Eller skjuta den.... men skriver man så är man varghatare o får sån otrolig anstormning mot en. Alla tror att varghatare är jägare o vill ha viltet för sig själv... Så är det INTE!
Dels är jag ingen varghatare, det är denna specifika varg, eller iof alla vargar som inte är "normala". Sen kan man väl diskutera vad normalt är... men normalt vargbeteende kan inte vara att vara helt orädd för människor. Då är den sjuk eller nåt fel på den.
Tror jag ialla fall...

Nån skrev att man kanske skulle ha skyddsjakt på räv också om dom var kring husen... Då blir man ledsen!
Vi har räv runt här jämt o de går genom fårhagen varje natt! Dom gör aldrig något o dom är ju runt o man ser dom på håll om man kikar ut genom fönstret i gryningen eller ibland när man sitter ute nån kväll ser man dom ute på åkern. Så pass skygga är dom, men visst kanske man blir av med nån höna om dom går lös...


Barnen fick inte ens ha sin vanliga skoljogg runda iår pga vargen. Dom fick springa runt skolområdets fotbollsplaner. Ingen vill ta på sig om det skulle hända något när denna gråben drar runt här.

Ja, jag är förkyld o gnällig men det är nog ingen som inte upplevt rädslan för vargen som kan tänka sig in i situationen när man har en sån här orädd konstig varg strykandes. Allra helst när man känner att barnen inte är säkra....

Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar