Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 15 november 2009

Gråsöndag...

Inte rädd för dammsugan här inte! Teo i bustagen (A Best Commander)
Japp, här är det grått, trist o tråkigt. Fast rätt varmt, en +6-7 grader. Igår var jag däckad, nåt skit i kroppen, ont i magen o huvudvärk o lite feber. Men idag är jag bättre, lite seg men helt klart på bättringen. Fixade med mockning o gav kaniner o sen tog jag en kort prommis med hundarna.
När jag kom hem skulle det fixas lunch, ett djäkla liv var det på gammeltuppen här bakom huset. Mattias trodde lilltuppen åkte på en upptuktning... men icke. När jag började titta så var alla hönor borta, sen fick vi se höken!!!! eller hök o hök, vi kallar alla bruna rovfåglar för höken.... kan ha varit vad som helst i rovfågelväg. Den flög in i vindskyddet och jag sprang ut i full fart o tjoade och Carro hängde på. När jag kom mot vindskyddet stack den iväg. Där inne låg en av Majas gula ungkycklingar platt o livrädd, rufsig o ett tiotal fjädrar fattigare, -men vid liv. Tog upp den o den var såklart skräckslagen. Gick o lockade på hönorna o Maja o Hilma kom o följde med in i hönshuset. Därinne var de tre blommorna o gammeltuppen. Jaha, då var två ungdjur o två dv.kochin borta... fortsatte leta o hittade båda dv.kochina väl gömda. Den svarta av ungdjuren kom också skräckslagen fram. Men tyvärr är min favorit, den jag var 99% säker på att det var en (grönvärpar) höna, borta. Så med facit i hand är man väl lycklig att bara en strök med, men trist för hon var så himla tam o fin. Sådär brunspräcklig med guldinslag som en av Lenas vackra hedemorahöns. Så jag sörjer lilla hönepönan, hoppas att hökfan gjorde processen kort med henne bara... för dom andra var verkligen skräckslagna. Fy om hon fick lida länge!
Så nu får nog hönsen vara instängda om dagarna om vi inte är ute. Vill inte riskera nån fler.
Ua, nu är klockan inte ens 4 och det är mörkt ute... tror jag ska ta o baka något. Är sugen på att tova nån vette också. Satt o kardade lite ull härmom dagen. Nu börjar jag längta efter att få "ulla" som Emil säger:)
Måste ner på ICA o posta brev till Victoria också. Ja, ni som känner mig blir väl inte förvånade, men himlars vad vimsig jag är!!! Kan ni tänka er att jag glömde skicka med stamtavlan till deras Bear!?! Hur f-n kan man bli så förvirrad??? Usch vad jag känner mig dum! Men jag lovar, jag kommer aldrig att glömma något sådant igen!
Nix, nu ska jag göra lite nytta. Tänk att en kopp kaffe kan göra sån skillnad, drack inget på hela dagen igår, så nu hade jag börjat få huvudvär, men nu är man pigg igen :)
Kram Erica -den vimsiga!

1 kommentar: