Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

måndag 30 november 2009

måndag -sista nov.

Tjenix!
Ua, huuur länge tänker detta f-b gråväder fortsätta??
Jag är såå less på detta gråväder o kladd. Nej, nu vill jag ha nån - grad
o sol!!!
Har fortf. lite ont i halsen. Inte I halsen, utan i halsmandeln på v.sida...
Bara det inte blir sämre är jag nöjd, nu går det med Alvedon.
Har varit till vetten idag o vaccinerat Teo med andra valpsprutan.
Det gick så bra o när jag svängde upp till byn för att handla lite på samma gång, så somnade han i buren. Det är ju lite jobbigt att vara valp här på gården:) På morgonen när grabbarna gått till skolan så släpper jag ut hästarna o mockar. Då är han med mig. Frasse, vår franska vädurshane går lös i stallet o Teo är såå sugen på honom. Han skäller lite o springer o slår med tassarna på Frasse. Frasse har inte brytt sig i honom, men i går kväll så fick han nog av den lilla "slyngeln" och hoppade på honom. Gissa om Teo blev överraskad o lite rädd! Så nu busar han bara med Frasse när han har rumpan mot honom:)
Lena undrade om vår osttillverkning:)
Det var inte alls så svårt. Vi köpte mjölk från en bonde, ostlöpe på affären. Sen var det bara att värma mjölken till ca 35 grader, ta av den från värmen o tillsätta ostlöpen. Man rör i ostlöpen utblandat i lite vatten. Sen "stannar" man mjölken. Sen skulle den stå o stelna i ca 45-60 min. Efter det skär man osten i kuber, sen rör man med händerna för att få ur ytterligare vätska ur ostmassan. Sen var det "bara" att trycka ut ostmassan i formar o salta mellan varven. Sen ska det stå o rinna av i formarna ett tag. Vill man så kan man smaksätta ostmassan med örter o kryddor. Ja, det var en enkel presentation av vår osttillverkning:) Prova, det var inte så svårt o blev väldigt gott. Helt utan tillsatser!
Jag har två ostar som fick ligga o torka i linneduk på bänken i två dygn. Nu har jag saltat på dem ordentligt runt om o lagt dom i plastpåse i kylen. Hoppas jag ska kunna spara dem till jul.
Nix, nu ska jag kolla Emil, han håller på att torka av golven åt mig:)
Ha en fortsatt bra dag!
Kram Erica

2 kommentarer:

  1. Hej Erika!
    Hoppas allt är bra med dig!
    Ett tips ang osten är att man inte ska lägga dom i plastpåsar i kylen utan i en handduk. Så gör man iaf med getost :) Kramar Hanna

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret ang. osten = )

    Hm, låter dock lite krångligt, men det kanske det inte är = )))

    Kram Lena

    SvaraRadera