Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 24 november 2009

Tisdag kväll..

Tjenix!
Ännu en gråtrist dag med grå himmel o regn... är dom inte slut snart??? Jag längtar efter SOL!!!
Idag var jag till frissan. Piggade upp med en lite kortare frisyr nu. Skönt när det blir vinter o man ska ha mössa o så.
Sen blev det en vända på både Konsum o ICA. Handlade lite ditt o datt. Sen hem o åt lite lunch innan det var dax att pyssla lite med djuren. Fåren står i vinskyddet. Det är så kladdigt i hagen så dom får stå därinne o torka upp lite. Ska försöka få Mattias att klippa Kia nu när hon torkat upp. Hon ser hemsk ut! Hon ville ju inte komma när fårklipparen var här i höstas....
Ikväll bakade jag lite matbröd. Hittade ett superlätt brödrecept i ICAs kalender för 2010.
1/4 paket jäst
5 dl vatten (kallt)
1 tsk salt
7-8 dl vetemjöl
Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet o saltet o rör sedan i mjölet. Ska bli som en tjock kladdig gröt. (Jag bytte ut 3 dl till lite grövre mjöl) Låt jäsa under duk i minst 2-3 timmar. Det gör inget om det blir längre. Tag fram en gjutjärnsgryta med lock på 2,5-3 liter. Lägg bakplåtspapper i den o häll i degen. Grädda i 250 grader i 45 min, ta av locket o grädda ytterligare 15 min. Låt kallna på galler under duk.Jag strödde över solrosfrön över degen o det blev supergott bröd!
Idag fick jag brev från mamma. Hon hade skickat saffran till oss. Tack snälla!!! Det är ju dyrt som bara den i år... Men nu kan vi baka lussebullar o saffransbiskotti:)
Igår var Anna o Boss hit. Såå roligt när ni hälsar på! Boss, Teo och Sally busade som bara den.
Få se vad jag hittar på i morgon:)
Nix, nu blir det en dusch o sängen!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar