Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

måndag 29 november 2010

Kallt...

Vinterustikt från vårt vardagsrum ut över åkrarna.
Trötta småknott sover skönt mot Carro.
Visst är dom väl för härliga mina goa hundar?
Tjenix!
Idag var det jobb hos Ockelbo Kyckling som vanligt. Mattias skulle skjutsa grabbarna till skolan o jag o Carro liftade till jobbet. Efter våra timmar så klädde jag mig med min härliga skinnmössa med öronlappar o traskade hem. Fan vad kallt det var! Det riktigt bet i kinder o näsa o gjorde ont ett tag efter Åmotsvägen när det blåste. HU! Men vi knatade på o det var faktiskt rätt skönt efter ett tag. Vad vi bor vackert! jag gick o njööt av det underbara landskapet på vägen hem. Det är väl bara ca 3 km hem, men det tog oss 45 min o kändes riktigt skönt när vi kom hem. Tränade lite frammåtsändande o inkallning med stå efter vägen. Carro gillar att få lite egentid med mig, det har blivit dåligt med det nu med valpar i huset o att jag har jobbat så pass mycket.
Kände mig riktigt duktig över vår promenad när jag tittade på termometern hemma: -10,4 grader! Brr, nu är det verkligen vinter. Men otroligt vackert är det, som ett vykort!
Valparna har varit ute korta stunder. Är rädd att småknotten ska bli för kalla, men dom racar o håller på med bus, så det värmer dom nog:)
Det trista med kylan är att det blir kallt i hönshuset. Har värmelampa över vattnet o det är knappt att det håller sig utan att frysa. Alla hönor är såå duktiga o värper mest varje dag, så mellan 4 och 6 ägg ger mina hönor dagligen! Häftigt när man har två som värper bruna, två vita o två gröna ägg! Isbartjejerna vill dock gärna lägga sina ägg i halmen på golvet o idag var tyvärr ett sönderfruset. Men det är väl helt ok, Carro fick gulan när det hade tinat. Så nu har jag (som klagat sååå på brist) ägg så det räcker o blir över:)
Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar