Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 11 augusti 2011

Ledsen....

Tjenix!

Livet är så grymt i bland:(
I förrgår försvann ena hedemorakycklingen o igår var även den andra borta när jag skulle titta till dom efter jobbet. Vet inte vad som kan ha tagit dom, katt? rovfågel?
Det var även dun efter mammahönan Ingrid så hon hade nog försökt försvara dom. Idag när jag kom hem så är även vakteln borta! Den satt i en stor kaninbur, sån där med plastbotten o gallertak, hade tagit bort botten så den stod på backen så vakteln fick gå på gräs o picka. Utanför buren ligger rester av fjädrar o vingpennor:(
VAD kan ha tagit den o fått ut den genom gallret?? Fy!
Undrade igår om jag verkligen ska fortsätta ha höns. Vill ju ha dom frigåendes, men nu känner jag mig bara ledsen o nere. Och nu efter att ha sett vakteln blivit utsliten ur buren så rinner tårarna o jag är bara tacksam att det som tagit de små inte klarar av de vuxna Hedemororna ialla fall. Tyvärr är hönan Ingrid så pass gammal så jag är osäker på om hon kan ruva fram några kycklingar mer. Det är hopplöst att få tag på genbankshöns, så jag tror jag struntar i det här med genbank o ska försöka få tag i två unghönor av hedemora. Med eller utan genbank. För fast jag betalat in till föreningen o skickat mail o vill bli genbanksansluten så får jag inget svar. Nu har ju hela sommaren gått o jag kontaktade dom om genbank i våras:(
Enklare att strunta i det, då kan jag ha vilka hönor jag vill. Kan ju inte vara i något skriande behov av nya genbanker när det sköts så här. Så vet någon nån som kan tänkas ha en eller två hedemorahönor över till salu, så får ni gääärna höra av er!!!

Jag o Emil o hundarna var ut i skogen en sväng på förmiddagen. Skulle plocka blåbär, men det var dåligt med dom. Lingon hittade vi ialla fall o vi plockade kanske en liter. Jag är inte så pigg i lederna idag, men det var skönt att lufsa runt i skogen o mysigt med Emil med som sällskap. Hundarna lekte o käkade bär o hade roligt dom med.

Nu blir det vila ett tag, sen måste jag ner på apoteket också ska det väl handlas lite.

Ha det gott!
Kram Erica

1 kommentar:

  1. Jag kan nästan svära på ett det är rovfågeln.Precis samma sak hände mamma/pappas grannar i Storvik.Fast den kycklingen satt i "kaninbur" med plast botten precis utanför ytterdörren.Då dök rovfågeln in på bron under farstutaket,och i ren skräck hoppade ju kycklingen rätt upp i taket och då tog han den med klorna.Jaaaa sen slet han sönder den genom gallret.Allt var över på någon sekund.Ska du ha dem ute så där så är AoO täkt tak,så dom inte syns ovanifrån.Ni får göra hönsgård i typ troax och lägga plåttak på.
    Hoppas du får tag i nya fina höns,hela Blocket är ju fullt ; ) KRAM Erika

    SvaraRadera