Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 2 augusti 2011

God morgon!

Stolt matte! Shania o Bride efter lördagens runda på VP- godkända!!!



Tjenix!

Uppe tidigt fast jag har semester idag. Men jag tycker om att vara uppe först o släppa ut hundarna o ge mat o sitta här för mig själv o det är så tyst o lugnt i huset.

I förrgår hade jag migrän:(
Så där gick den dagen. Kände att jag var seg på morgonen o hade lite ont i huvudet. När hästarna kom från beteshagen o hem på morgonen så såg jag inte Irma. Såg liksom suddigt åt höger o hade ingen skärpa. Konstigt. Då frågade Mattias om jag höll på att få migrän. Nja, sa jag. Men sen kom svärföräldrarna o vi fikade o sen kände jag att NU är det på G. Tog piller o gick o lade mig. Hade tur o fick inte sådär så skallen känns som den ska spricka, men blev liggandes......

Igår kände jag mig seg på fm. Brukar bli så efter migränen så det är bara att gilla läget o ta det lite lugnt. Men jag blir  sååå frusterad när en hel dag går bort! Det är ju SÅ mycket jag vill göra!!!
Men det är bara att ta mina dagar som dom kommer o passa på att göra saker när jag är hyfsat pigg o orkar!

Så igår blev det en lugn förmiddag. Sen efter en sen lunch så tog jag en runda i trädgården o fixade med blommor o kaniner. Mattias hade dagen innan fått bort allt gammlat hö med fyrhjulingen utanför vindskyddet. Blev jättefint nu. Han tog också bort de fina tjocka stolparna med belysningen o ska nu dra o sätta belysningen direkt på vindskyddet. Jag vill att han drar in ett uttag inne i vindskyddet också så jag kan ha belysning där inne vid lammning och ev. kan man ju faktiskt köpa en termobar om det skulle bli en till sån här jäkla sibirienvinter. För då vet man att fåren har vatten fast det är -20 vecka på vecka.... Annars bär jag ju ut vatten 2-3 ggr per dag när det är sån extrem kyla.  Men tänk om man kunde få honom att dra ut vatten dit också?! DET vore ju kanoners det! Tänk en elvattenkopp i vindskyddet. Hm, undrar hur jag lägger fram den planen på bästa sätt? Nej, det lär bli svårt att få igenom... då lär man väl dansa poledancing eller nåt..... o tänk den synen med mig som är stel som en pinne! :) *leeeeer*

Igår em mot kvällen tog jag en prommis ner till åkern med hundarna. Sen satte jag in Carro o Märta i bilen o drog ner mot Högbo. Först åkte jag till brukshundsklubben i Sandviken o tränade igenom Carro. Hon gick riktigt bra! Trodde hon skulle vara seg när det var så varmt, men hon var pigg o fin igår. Roligt! Tog ut Märta en snabbis också. Hon fick gå lite fot o så sitt stanna o inkallning samt ligg under gång. Jäklar vad bra hon är Märta!

Sen till fårhagen där vi träffade Shania, Mackan o Rosso, Anders med Troja o Maid o Joy. Mackan började träna Rosso. Hon fick visa upp läxan dom hade fått o jag blev imponerad av Rosso o Mackan igår. Rosso gick så lugnt o fint o hade suveränt fint avstånd på djuren o fina skick. Duktig kille med duktig matte!!!
Sen fick jag o Märta träna lite när dom vilade. Hade köpt en flaggstångslina att ha till Märta. HUR lång som helst.... Oj, måste korta den, hm kanske man skulle gjort innan man provade den i fårhagen! Men Märta stördes inte av den så det var ju bra. Förut vart hon lite störd av linan, men det märktes inte idag.
Hon fick gå bakom o fösa fåren fram o tillbaka. Hon balanserar upp dom bra o jag försöker hålla henne på bra avstånd o lägger henne ofta för att få ligg som funkar i ALLA lägen. Det har jag ialla fall snappat upp. Ligg måste funka! och där brister det titt som oftast överlag på hundarna på tävling.
När vi kom till änden av hagen fick hon gå runt fåren o fösa tillbaka. Då använde jag "höger" o så gick vi rakt ut höger, eller vänster o sen runt fåren.
Jag är så förvirrad o blir så lätt stressad så det är nog enklast för mig att använda höger o vänster så jag slipper lära mig ännu något mer. Det är så mycket med vallning o det är ju totalt nytt för mig. Men djuröga har jag ialla fall lite, och det underlättar ju. Märta fick avsluta med att jobba bakom djuren o jag gick framför så hon fick jobba lite friare o där slutade vi denna gång. Hon är kanon min lilla tjej!!!
Det är SÅÅÅÅ roligt att träna vallning!

Efter fika o pratstund så föste Anders o Joy in alla 37 lamm i fållan. Sen fick Anders o Mackan fånga in dom en o en o kolla öronnr. på dom. Jag skrev nr. och Shania släppte ut de räknade ur fållan. När vi var klar hade jag ett nr. två gånger..... Bara att börja om!
Då fick Anders ta ut Maid för att fålla in djuren så det var roligt att se henne jobba också. Hon låg sen i fållan o tryckte djuren mot oss så vi lättare kunde ta lammen o kolla öronnr. Härligt med duktiga hundar, man har ju sån enorm hjälp!
Men då stämde det så vi såg vilka som var stulna. Shania måste rapportera till jordbruksverket vilka som är borta, i slaktresterna fanns bara öronnr från tre djur. Men nu har vi kollat vilka tre till det var som fattades så hon kan fixa allt pappersarbete.
Finns heller ingen ruta för stulna djur, så de måste rapporteras som hemslaktade:(
Inte undra på att det är ett stort mörkertal på hur många stulna får det är varje år. Idiotregler!

När jag kom hem var maten klar så jag bara kunde sätta mig o äta! Grillad kycklingfilé o majskolvar. Åh, smakade såå gott kan jag säga!

Ha en underbar dag!
Kram Erica

1 kommentar:

  1. Asgarv!! Poledancing, av allt...hahaha
    Ja vad gör man inte med sin kvinnliga list? ;)

    Tack för snälla ord!
    Vilken lyx med grillat när du kom hem. Själv åt jag en surdegsknäcke med fikonmarmelad till en kall öl. Men jag hade ju ätit grillad kyckling i matlådan innan jag åkte. Ha det gott!

    SvaraRadera