Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 12 juli 2011

ÄR verkligen gräset grönare på andra sidan???

Gokväll!

Ja, har funderat ikväll... ibland rinner tankarna i väg o man funderar över än det ena o än det andra. Mycket träninstänk o upplägg, försöker tänka på vad jag vill med hundarna o hur jag ska nå dit på bästa sätt.
Man funderar ju också över vardagen o praktiska ting. Det är allt från hem o barn o djur. Jag bestämde mig för att minska ner på antalet tackor. Jag älskar mina gotlänningar, men de två vintrarna som varit har varit väldigt slitsamma. Så jag har lovat bort 5 av mina vackra damer till en vän som köpt djur av mig tidigare. Hon har väldigt fina beten o sköter dem på bästa sätt. Men så fort det var bestämt o hon verkligen ville köpa dom blev jag alldeles ångerfull igen... Så idag har jag beslutat att jag sparar två tacklamm från mina nyinköpta tackor. Dom är superfina så det är synd o skam att slakta så fina djur, därför blir dom kvar. 6 tackor i vinter blir toppen, lämplig grupp att träna vallning på sen också. Så får det bli!

Vi gick en härlig skogsprommis med vovvarna på em. efter jag jobbat. Härligt i luften nu när det blev lite svalare o högre luft. Hittade gula kantareller, så Mattias gick före mig hem, för jag var ju bara tvungen att plocka dessa härligheter:)

Ikväll packade jag in Carro o Märta o for till bruks. Där var det några som ialla fall tyckte att gräset var grönare på andra sidan. Fåren som går där på fornwij! Där var fler än halva flocken på grusvägen när jag kom! Stannade o lät Carro fösa in dom. Sen när jag kom upp till klubben var apellplanen full i fårskit:(

Tränade igenom nästan alla 3:ans moment. Carro gick riktigt riktigt fint ikväll! Skickade henne på rutan på ca 30 meters avstånd, hopp apport satte vi ihop som vi inte testat förut o det gick galant. Metallen hämtade hon med bra fart både ut o in. Sättande under marsch var toppen o likaså satt hon i drygt 1 minut. Det enda som inte är riktigt bra är ställandet på inkallningen. Jag tycker hon tar lite lång tid på sig innan hon står. Ja riktigt nöjd med kvällens träning! ...och liiite sugen på att kika om det är nån tävling i höst vi kan anmäla till:)

Märta fick gå lite fot, tränade på ligg stanna och nu lägger hon ner huvudet mellan frambenen o då har jag gått tillbaka o berömmer så jag befäster det. Känns väldigt tryggt när en hund ligger så på platsliggningen. Tränade sitt stanna kvar också samt några inkallningar. Hon är kanon min svartvita tjej!!!

Ha det gott!


 Bilder från våra skogsprommisar när jag var hundvakt till Shanias hundar. Så magiskt att få vara med 6 hundar som fungerar helt problemfritt som flock. Ändå är det flera av dom som är rätt jämna i ålder så det skulle kunna vara läge för gruff, men icke med dessa underbara tjejjer. Jag var väldigt stolt när jag var ute med dom o alla fungerade såå bra ihop! Jag är gärna hundvakt igen!!!

Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar