Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

måndag 18 juli 2011

Måndag igen...

Tjenix!

Oj, vad dagarna går undan!

I förrgår kom Teo hit o ska bo hos oss denna vecka då hans familj är på semester/fotbollscup. Han är en charmig o enkel kille som tar vistelsen hos oss med ro. Igår gick Mattias långprommis i skogen med hundarna o sen när vi gick på kvällen sprang Teo o ryckte upp tassarna så vi funderade vad han höll på med... Mattias tog upp honom o jag tittade under tassarna, där var det skavsår på alla tassar! Han är en asfaltskille han o inte van att raca lös i skogen över stock o sten:)

Igår var jag o Annika ner till Kroksbo utanför Heby o tittade på ASCA-tävlingar. Det är arenavallning med aussies på får, nöt o anka. Väldigt trevligt att träffa alla hundvänner o se många hundar man bara sett på bild o läst om "på riktigt". Men ska jag vara riktigt ärlig så blev jag besviken på den sk. vallningen:(
Jag tyckte många hundar brast i både vallningen o lydnaden o det var stressade djur som for runt med stressade förare o speciellt djuren som vallades.... fick en klump i magen. Jag tycker det var dålig djuretik för djuren som fick utstå vallningsförsöken av de dåliga hundarna o att man inte bryter när hunden ändå inte lyssnar utan kör sitt eget race känns bara beklämmande.
Något ännu tristare var att en väninna från norr blev översprungen av en tjur o fick åka ambulans därifrån. Mina varmaste tankar till dig! Man vill så gärna hjälpa till, men ändå inte tränga sig på i kaoset som blev. Men jag gjorde det jag kunde o gick o tog ut hennes två valpar som satt i bilen o rastade dom o såg till att det inte var varmt åt dom också fick dom sin lunch. Allt gick nog hyfsat bra för henne med tanke på omständigheterna o som det verkar så är hon "bara" mörbultad, tack o lov!

Vad gäller Carros vallegenskaper så fick jag en annan inblick o hon är nog bra mkt bättre i sina vallegenskaper än jag någonsin trott. Min härliga underbara rödtotta! Men efter att ha tittat på denna vallning så är jag väldigt glad över att jag ska lära mig att valla med bc o att Shania är som hon är i djuretiken. Inga stressade får där inte!

Ikväll skulle jag ner o titta när hon tränade, men min kropp ville inte riktigt vara med idag... suck!
Blev att ligga o vila o sen fick vi för oss att vi alla fall skulle ta en liten promenad med hundarna iskogen. Gick upp här ovanför med vovvarna o det var varmt men väldigt kvavt ute. När vi var borta på hygget så såg jag att det blev som en grå vägg framför oss. Kanske bäst att gå hem innan det börjar regna? sa Mattias
Vi hann bara vända oss om så började regnet falla. Och regnet verkligen vräkte ner! Stapplig som jag var kunde jag inte gå så fort hemöver heller, så gissa om jeansen var dyblöta när jag kom hem! Teo gick o ruskade på sig o kisade för det regnade så mycket i ögonen på honom... vilket skitväder.

Nu blir det ryggläge med Allt om Trädgård!

Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar