Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

onsdag 19 oktober 2011

Varför gå över ån o hämta vatten???

Halloj!

Har hänt en hel del här hemma sen jag skrev sist, men inget världsomvändande utan bara vår vardagliga lunk.
Isac är jätteförkyld o har varit hemma från skolan denna vecka. Jag är hemma från jobbet idag pga huvudvärk ala migränkänning och så vill inte min mage vara med. Har ätit rätt mycket värktabletter o antiinflammatoriskt när axlarna o knät samt höften varit dåliga och nu protesterar magen med magkatarr sen ett par dagar o idag får jag inte behålla något alls..... Blir trött av att bara dricka nån sipp blåbärssoppa o huvudvärken på det, tja man har ju mått bättre kan jag säga.

I måndags ringde Mattias mig på jobbet, överlycklig. Han hade hittat en annons om rottisvalpar. Det är vår Majas systerdotter som har en jättefin kull. NEJ, NEJ och åter NEJ! Den dagen inte Carro finns mer, men inte en till stor hund nu. Vi hade ju konstaterat att vi har ju världens bästa sällskapshund i Sally o hon lämnar fina valpar, så blir det en fin tik i hennes nästa kull så spar vi en tik då. Nu står jag fast vid det!
Varför gå över ån o hämta vatten när vi har toppenhundar här hemma redan?! Någon staffe blir det bestämt inte. Den kenneln vi var o hälsade på blev jag oerhört besviken på. För att inte kasta skit på någon nämner jag inga namn o det enda jag skriver är att mitt intryck var: Puppymill, ni får tänka er resten själva.

Lite bilder från våra härliga valpkullar:

Bea & Bamse från första kullen, sååå söööta!


Hela gänget i B-kullen sover middag!


Hela gänget i C-kullen leker på köksgolvet med nya leksaker


Nej nu ska jag gå o krypa ner o vila igen. Fy vad yr jag blir när jag inte får i mig nån mat o energi i kroppen:(

Kram Erica

5 kommentarer:

  1. Tycker såklart du gör helt rätt i detta beslut, hitta den perfekta hanen och spar en bra tik,eller alt 2,köp in en bra tik.Och fortsätt på det du börjat,jag tror detta kommer bli bra.
    Själv föredrar jag ju dom sträva eller dom som är både och....minns inte vad det heter nu.Och det verkar ju vara dom som går bäst på utställning också.Du har så mycket vunnet i Sallys mentalitet också,elaka och ettriga terrier vinner ingen på.Och vi blir inte yngre precis,det är bara att inse numera när man väljer inför sin framtid.Numera ska det vara lätt,det ska vara roligt och hälften vunnet redan när man börjar ; )
    /Erika

    SvaraRadera
  2. synd att förstöra en terrierras bara för att man vill ha en lätt hund. kör på en annan ras istället om ni vill ha en snäll och oettrig hund och låt terriern vara just en terrier som det är meningen från början.
    /Torsten

    SvaraRadera
  3. Ursäkta Torsten, men jag tror ingen vill avla medvetet på elaka, svåra och ettriga hundar. De flesta vill ha sin JR som trevlig familjemedlem i första hand, sen ska den ha ett gott självförtroende med attityd men det är något annat det..... Med lätt hund som Erika skriver är något under 8 kg...Och jag lovar att du inte behöver köpa nån valp från oss:)

    SvaraRadera
  4. Det är precis sådana som Torsten som har missförstått rasers egenskaper totalt.Ingen rasstandard kan bygga på hundar som har lätt till aggresivitet,som gärna tar till tänder och och inte låter sig hanteras av människor.Det finns en ras som ska bete sig så och det är den ryska Owtjarkan och den hunden vill vi knappst ha i vårt svenska samhälle.I sverige säljer vi mestadels hundar/valpar till vanliga familjer, och vanliga familjer klarar inte hundar som har lätt till aggrisivitet och inte ska man behöva ta den biten heller som valpköpare.En terrier ska knappast vara aggresiv elle het på folk,den ska kunna ta saken i egna händer i jakt sammanhang ,men det är en helt annan sak.Till vardags vill vi alla ha snälla och trevliga hundar. Men Torsten fortsätt du med dina ettriga terrier,var och en är salig i sin tro.

    SvaraRadera
  5. Hmm.. Jag kan tycka att valparna är ettriga... Om man tänker på ettrig synonymt med envis eller energisk. Min lilla Foppa är en riktig racerhund som vet vad han vill men han har samtidigt ett gott öga för matte och husse plus andra människor och är därför väldigt medgörlig. Men, han är såklart inte ettrig synomymt med ilsken eller argsint. Men en sån hund kan väl aldrig må bra? Vem vill föda upp såna hundar?

    SvaraRadera