Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 22 mars 2012

Lugn födelsedag

Tjenix!

Ja, andra brukar nog ha en lugn födelsedag med lite fika o mys. Men inte jag!

Jobbade o hem, dammsög o torkade golven. SOM VANLIGT! Det är ju lera o grus överallt inne nu:(

Sen gick jag o vilade för jag var så satans trött o slut efter gårdagens lammning. När kl. var vid 16-tiden ringde mamma o det var såå mysigt att prata en stund.

Strax innan 17 skjutsade jag Emil på innebandyträning o åkte upp o handlade lite mjölk o en tårta på Konsum. Kom hem o skulle springa in med varorna så hörde jag en tacka som "skrek"...??
In med varorna o ut i hagen. Där stod Femman med ifyllt juver o svullen o bara tittade på mig o bäade liksom "HJÄLP"! Men vad faaaan!?!

På med en grimma o släpade in henne i fårhuset. Grindarna stod utanför för jag väntade fårklipparen idag torsdag. Fick Femman utanför Kias grindar o mellan grinden i öppningen, så hon stod i en ca 60 cm smal ränna. Då kunde jag gå in i henne o känna.... Ett stort lamm med frambenen i kanalen och huvudet bakåt... FAN!
Försökte dra o dra men hade ingen kraft i mina ömmande fingrar o axel. Kände mig så hopplöst hjälplös!!! Ringde Siw o frågade om dom kunde komma på stört o hjälpa mig. Det gjorde dom. Vilken lycka att få hjälp o inte behöva känna sig så maktlös.
Kurt drog o försökte men sa att det inte gick. Siw åkte hem igen o hämtade gevär o skott. Så illa var det!
Jag ville inte att Femman skulle behöva lida, utan det kändes skönt att ha en van jägare till hjälp o ett gevär "utifall att".
Jag o Kurt drog o vände o grejade. Jag sa till Kurt att :DRA! Antingen går det annars inte, då får vi skjuta henne i vilket fall som helst. Så då tog Kurt i allt han hade och jag höll hennes huvud o drog åt andra hållet.... Vilken pärs!
Men lammet kom ut!
Dött men ialla fall ute och Femman sprack inte upp heller. Gick in o kände o där var ett till lamm. Med huvudet bakåtvänt! Herregud!!!
Men Kurt fick in sin hand och lyckades få tag i huvudet o drog det rätt, ut fick han lammet. Det levde o var en stor fin kille. Åh, vilken lycka. Tack vare att Kurt o Siw kunde komma så fort så räddade vi både Femman o ett av lammen. Naturligtvis heter grabben Lill-Kurt!
Kan inte nämna i ord den lättnad o glädje som jag känner över detta. Tusen Tack!

 Stor o fin är Lill-Kurt med vacker mörkgrå färg! Han blir nog rätt ljus för annars är dom kolsvarta från början o ljusnar senare. Såå fin!


Tjenare farsan!

Nu har jag två tackor kvar som ska lamma och jag tycker det känns skitjobbigt! FY, om någon vill köpa dem o hämta närmaste dagarna så är dom till salu!
Det är två superfina gotlandstackor som är dräktiga med vår fina gotlandsbagge. Två år är dom. Hade lätta lammningar o duktiga mammor förra året.  Men....jag orkar inte med några fler fellägen eller tok nu. Annars hoppas jag bara att det går bra för dom o jag slipper mer krångel.
Helt klart blir det några av mina tackor som inte ska vara kvar här nästa säsong. Det här sliter för hårt på mig, så jag vill inte ha för många tackor kvar.

Idag ska jag försöka vila.

Husses hund måste sys igen... När jag höll på med Femman racade han runt som en galning med en fotboll o spräckte upp yttre lagret med stygn igen:(

Life is tuff!

Kram Erica

Tårtan? Jodå, det blev te o macka efter kl.20,30 nån gång,  också slank en liten tårtbit ner, sen var det dusch o sängen!

3 kommentarer:

  1. Usch vad jobbigt med allt krångel, men härligt när de i allafall blev ett levande gulligt lam. Hoppas allt går bra med de som är kvar :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. men jisses amalia! ni har ju ungefär lika långtråkigt som oss på dagarna. Men gud vilken fin bagge som ända kom! vilket sockertopp!! ett stort grattis till allra bästa dig på din dag, ser fram emot en fika och lite lamm mys snart!! kram

    SvaraRadera
  3. Jaaaaa jag fattar inte för mitt liv vad man ska med får till !!! Herregud du har väl nog som det är,det där verkar ju vara fulltids göra för en frisk karl t.o.m.
    Prova marsvin istället, rara,trevliga och dessutom underbart söta.Kräver inte mycket och man kan ha dem inomhus ; )
    Nääää huuuu ryser av bara tanken, njut av att ha fyllt 40 och unna dig att bara vara.Jag lovar det känns helt ok ; )
    Du måste tvungen börja tänka på dig själv. Kram Erika

    SvaraRadera