Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 20 mars 2012

Trött o slut...

Nu är Kia äntligen klar. Inget hände så efter 13-tiden så bestämde jag mig för att gå in o kolla hur lammen låg. Inte lätt när man är reumatiker o axeln o fingrarna värker:(
Men nu är ju jag envisare än synden o det hjälper!
Tog ett halsband o drog fast Kia i en grind så hon stod hyfsat still. Då kunde jag komma in i henne o kände ett lamm. Fick tag i benen o drog ut det. Ett dött stort tacklamm:(
Gick in o kände efter nästa, kände en fosterblåsa o hade sönder den o fick tag i ett ben.... Försökte få tillbaka lammet så jag kunde få fatt båda benen, men det gick inte...
Det var bara att dra i benet:(
Lammet var nog dött sen nåt dygn för ögonen var insjunkna. Det låg med ett framben o huvudet bakåt o kom alltså ut med ett framben o bogen först.... Som tur var så var det litet så det gick ändå. Tvättade mig igen o gick återigen in o kände efter. En fosterblåsa till! Lamm nr. 3 gick bra att få ut, låg rätt med benen o det gick rätt bra att få ut det. Det var klara fostervätskor i hinnan.... hoppet ökade. Kanske detta levde? När jag gnussade det med halm började det sprattla o frusta. ÅH VILKEN GLÄDJE!!!

Blev såå glad så tårarna rann! Mest för att duktiga Kia fick ett lamm som överlevde. Trött o slut stod jag en lång stund o tittade när hon tvättade sin bääbis o tills han reste sig på stappliga ben. Vilken glädje o herre gud så trött jag är nu. Kroppen värker o man är helt slut både psykiskt o fysiskt.

Även Aina har fått ungar idag. Vet inte hur många o det tänker jag kolla om några dagar. Det är otroligt roligt med ungar, men även slitsamt o psykiskt jobbigt när det går på tok.

Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar