Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 15 september 2011

Grått, regn o trist...

Tjenix!

Min lediga dag idag!!!
Vaknade dock när Mattias klocka ringde vid 4,45 och hade svårt att somna om sen....

Skjutsade grabbarna till skolan o åkte sen hem o drack kaffe i lugn o ro. Det småregnade ute o jag funderade om jag skulle städa o tvätta, men det är ju så trist, så det blev regnkläder på o åkte ut i skogen istället.
Hundarna har sprungit som tokar och vi var ute en dryg timme. Hade en 5 liters hink med o tänkte plocka lingon. Men pga regnet så fastnade dom i bärplockaren o det var bara jobbigt... Fick ihop ca två liter ialla fall. Sen hade jag min korg på armen o plockade kantareller. JÖSSES vad mycket kantareller! Igår plockade jag korgen nästan full och idag blev den överfull!!!

 Korgen var nästan full, men jag hittade fläck på fläck med stora gula kantareller!!!


 Så här proppfull var den när jag sprang på femtielfte fläcken med trattisar. Denna var dock bara 20 m från bilen så då orkade jag stoppa ner några till... Korgen var tung!


Fyra blöta o nöjda hundar på väg hem igen:)


Tråkigare är det ju att rensa när man kommer hem.... Men det blir många påsar med kantareller i frysen inför vintern o det är ju härligt. Till lunch idag blev det svamp omelett och kokta vaxbönor med smör. Fick vaxbönor av Stina i går o de är ju såå goda. Ikväll blir det nog "lill lördag" med biff o kantareller för Mattias jobbar em. i morgon o 12-timmars natt hela helgen.

Igår var jag ner en snabbis till Högbo o det blev en genomkörare med Märta. Oj, vad hon växer i arbetet! Det är en vit bagge med rastalugg o en brun bagge som varit lite ifrågasättande mot henne. Då har jag flytttat mig så hon inte har behövt gå huvud mot huvud för att trycka tillbaka dom i flocken utan kunnat ta dom med fart o från sidan istället. Annars har hon låst lite o försöker vänta ut dom. Men igår small hon på båda testosteronstinna killarna så dom minsann fick veta hut. Hon jobbade kanon! Hon är inte alls så hon går i och biter på något dumt sätt, men igår när dessa killar försökte gå emot henne så small hon på dom i nosen och då vände dom genast o gick in i flocken o Märta fortsatte jobba. Det är härligt att se såna enorma framsteg hon gör varje gång, fast vi tränar vallning med ungefär två veckor mellan tillfällena. Ska bli väldigt roligt nästa år!

Nej, nu är kaffet slut o jag ska gå o fortsätta rensa kantareller!

Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar