Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 18 december 2011

Tredje advent! oooooops!!! 4:e advent :)

Tjenix!

Hade ont i kroppen igår, fick ta tabletter o vila, men sen blev jag piggare. Marie ringde o ville komma o ta en skogsprommis med hundarna. Så trevligt!
Tyvärr var inte kameran med, men vi gick en knapp timmes prommis o sen blev det kaffe o prat innan hon rullade hemöver.

 Tusen tack för de underbara -svenskodlade! tuplanerna. Jag älskar tulpaner!


När Marie o Teo åkt, så kom Mattias o grabbarna hem. Emil hade varit på kalas på badhuset o Isac följde med Mattias till Valbo o handlade lite.
Sally var med för svärföräldrarna var på "tur". Det blev trubbel direkt!
Sally gruffade åt Carro, varav Carro o Sally rök ihop lite lätt. Det är ju rang som ska kollas av när Sally varit borta. När jag fått isär dom så kom Märta flygandes från ingen stans o fick tag i Sally. Fy fan! Det var det värsta jag sett o Märta slet i Sally som en galning. Jag skrek o slog med kopplet o Märta slet o drog med Sally:(
Som tur var så var även Mattias ute o kom o fick tag i Märta. Hade det varit nåt annat än en terrier som Märta slitit i så, hade jag fått åka o sytt ihop hunden.....
Det är den värsta hundatacken jag sett! Det gör en djupt ledsen o funderingarna sätter återigen igång om vi kan ha Märta kvar.
Vi vill ha hundar som även fungerar i flocken o familjen, det gör tyvärr inte Märta. Hon har inget till övers för Sally eller hundar som visar sig låg mot henne. Hon flög på Kakan när hon var hit för ett par veckor sedan.....
Ja, vi får fundera och hoppas att Sally kan bo hos svärföräldrarna så länge. Men jag vill ju ta en kull efter Sally ivår och det kommer inte att gå med Märta i huset.
Vi ska tänka igenom o fundera noga innan vi bestämmer något.
Det blev en långprommis med Sally i koppel o tunga funderingar.


Igår kväll kom snälla svägerskan o Tese förbi och Maria tog av Isa skorna o verkade henne. Skönt att hon har fina fötter o slipper skorna nu med vinterväglaget, för veckan som varit har det varit bedrövligt att ha en skodd häst utan brodd. Livsfarligt är väl mer rätta ordet! Hon har halkat fram o jag har varit så rädd att hon ska göra sig illa. Men nu är hon oskodd o har fina fötter. Tusen tack!




 I morse hade jag sovmorgon till kl.8. Inte ofta det händer. Men jag sov oroligt i natt o hade värk i kroppen. Inte konstigt när det är drygt 1 dm snö när man vaknar. Så vackert ute!




Härligt med snö och nu blev det äntligen julstämning. Behöver absolut inte komma mer snö nu!

Snart ska vi klä på oss o gå ut o skotta. Måste leta fram hösilagebalen som snöat över för fåren. Dom hade inte så mycket kvar o nu är den nästan borta under snön. Så det som är kvar ska vi lasta i fyrhjulingsvagnen o köra till höhäcken på andra sidan hagen. Bässarna ser ut att gilla snön i alla fall o är gärna ute o äter fast dom är alldeles vita på ryggarna. Lambi ligger dock gärna kvar i halmen i vindskyddet o myser.

Ha en underbar 3:e advent!
Kram Erica

3 kommentarer:

  1. Men Erica fjärde advent ska det ju vara!
    Kram.Marie & Teo.

    SvaraRadera
  2. Verkar inte så kul med osämja bland hundarna. Kan du inte få hjälp av någon så du får ordning på ditt ledarskap över hundarna. Har man ledarskap på sina hundar så brukar dom inte bråka, och om dom skulle bråka så räcker det att säga åt dom så slutar dom:) Varför tror Märta att hon kan göra som hon vill? Hon ska inte våga ge sig på nån hund för då slår åskan ner så att säga:) Även om hon inte gillar andra hundar så ska hon inte bry sig! Hoppas det löser sig med hundarna, det är ju ingen lösning att skaffa nya hundar hela tiden bättre att lära sig hur man får en flock att fungera.
    /Anna

    SvaraRadera
  3. Hm, kanske är det ledarskapsbrist? Har inga problem över huvud taget annat än mellan Märta o Sally, det är mer som att Märta inte tål Sallys låga beteende...
    Åskan HAR slagit ner, jag lovar!
    Men som sagt är det bara mot Sally och Kakan ser exakt ut som Sally (hennes dotter) och har exakt samma sätt så jag tror inte Märta kollade vem det var då utan bara reagerade...
    Nu har vi förmånen att få ha Sally boendes hos svärföräldrarna o det känns kanon! //Erica

    SvaraRadera