Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 8 december 2011

Vallträning!

Tjenix!

Idag blev det att fixa fika o på med varma kläder, här skulle valltränas!
Termometern visade på -7 så det blev täckbyxor o lager på lager innanför jackan. Det var så otroligt vackert ute med den gnistrande snön. Nere på Högbo Bruk är det ju så vackra byggnader o ja, man blev på så gott humör av att bara komma ner dit.

Jag tränade lite drivning samt höger o vänster med Märta. Hon har börjat komma i en "tonnis" period och det var faktiskt första gången hon inte lyssnade direkt på "liggen" under vallningen. Men med några "kom i håg ryck" i linan så gick det bättre. Det var de springiga ungtackorna vi vallade på idag och dom är rätt lika våra egna djur. Träningen avslutades när Märta gick bra och sen gick vi in i Shanias mysiga lilla timmerstuga o fikade. Kaffe o lussebulle var gott efter att ha varit ute i kylan!

Mycket trevligt prat blev det innan jag rullade hemöver nästan 4 timmar senare:)
Tack för en supertrevlig dag vännen!

 Vackra Högbo Bruk i vinterskrud


 Så himla fint här!


 Fårstallet o hagen


Märta har sett fåren!


När jag kom hem blev det snabb, sen  lunch och sen var det bara att röra ihop en saffransdeg. Hann precis klart med bullarna så kom min höbonde med hösilage till fåren o en höbal till hästarna. Skönt att ha det hemma, allrahelst eftersom de varnar för klass 2 oväder här i morgon.
Nu har hästarna så det räcker tre veckor i hagen hoppas jag. Jag har ju gått ut med en liten bal hö varje dag o det är mer slitigt nu när det blev snö. Skönt att slippa det momentet o "bara" bära vatten.

Nu tror jag att jag struntar i min diet för i dag (eftersom jag ändå fuskat med saffransbulle) och värmer lite glögg!
Är frussen efter att ha fixat med hästarnas höbal. Mattias bar dit rundbalsgrindarna o hjälpte mig, men sen pillrade jag o knöt fast pressenningen ovanpå.
Blir kallt om fingrarna när det visar på -10 ute!

Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar