Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

lördag 25 augusti 2012

Lördag

God morgon!

Gårdagen var minst sagt olustig.

Började med att Nicke skulle ut mitt i natten. Han väckte oss med ett djupt "moff" o Mattias trodde han ätit nåt o var dålig i magen.
Då drog han rätt ut o Mattias ryade i så han vände o kom in, inte nödig....
Ett tag senare, moffade han igen o Mattias gick o släppte ut honom. Då drog han rätt ut i skogen! Mattias visslade o visslade men ingen hund kom:(
Efter ca 20 min kom han tillbaka -helflåsig! Vad han jagat vet vi inte med säkerhet, men...
Fåren var oroliga o sprang omkring i hagen sa Mattias. Fast jag vet inte för det var bäcksvart o han gick inte o tittade närmare. Men dom var oroliga o for runt!
Räv, björn eller varg då?  Rådjuren bryr dom sig inte i, inte räven heller för han går här ikring varje natt.
På morgonen fick jag ett sms när jag borstade tänderna o när jag var klar så ringde det så jag hann aldrig kolla sms:et.

Det var vår granne Ann-Sofie som hade en varg på gården!

Den stod bredvid deras uppfart o hon fick skrika o hoppa för att den skulle ge sig av. Den lommade då upp i skogen här bakom våra hus.
Precis innan hade grabbarna cyklat till skolan o det kändes inte roligt att höra att dom hade varg precis där då:(

Kollade sms:et o det var grannar rätt över åkern där vi har fårbetetshagen. De hade en varg på gården som deras son på 7 år skrek så hemskt så den stack. Dom har högt trästaket runt hela gården för dom har haft en rottis så det är både högt o tätt med spjälor. Grinden var öppen o vargen hade gått in o var precis vid huset.
Där hade vargen varit ungefär en kvart innan grannen hade den hos sig.

I onsdags var vargen på en gård ungefär 3 km härifrån fågelvägen. Där gick den också orädd o öppet mitt på förmiddagen över gården o in i deras tjurhagen o sen iväg mot mitt jobb. Denna varg har setts på jättemånga gårdar härikring o den har inget önskvärt beteende:(

Jag har aldrig varit rädd fast jag vet att vi har björn o varg här i skogen. Men denna varg är inte i skogen utan går från gård till gård.
Helfel beteende!

Nu lät det som att det skulle beviljas skyddsjakt på denna varg. Hoppas det o lyckas dom inte skjuta den så hoppas jag den blir rädd om den känner sig jagad o håller sig borta från gårdarna.
Om den skulle riva får kan man ju faktiskt räkna med. Skulle vara ytterst otrevligt, men där är det ju ialla fall ett rovdjur som skulle ta ett lätt byte.
Men när den går inne på gårdarna o stryker o är så orädd känns det väldigt olustigt!

Ja, jag är ju väldigt glad att hästarna är inne i stallet på nätterna o fåren går in i vindskyddet o sover o vi har väldigt bra "kräm" i elstaketet. Känner mig inte så orolig för djuren faktiskt.

Igår fick jag trevligt kaffefrämmande av Anna o lilla Nova. Mysigt o massor av prat! Tuva var också med o Anna tränade lite inför utställningen med henne. Lilla hoppetossan har sån otrolig utstrålning o det bara lyser av glädje om denna lilla hund!
Står jättefint så lite träning med traven bredvid o lite störningsträning så blir det kanoners.

Idag blir det lite jobb på ICA. Länge sedan så det ska bli kul!

Nej, nu måste jag koka kaffe!
Klockan är strax efter sju, hästarna ute o stallet mockat o klart, nu bara kaffe till mig så blir det en kanonmorgon!

Ha en fin dag!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar