Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

söndag 17 april 2011

God morgon!

Vår stolta vackra Hedemora tupp. Han är himla snäll o trevlig både mot oss o sina damer! Bredvid står fina "Röda" hon är en sk. industrihöna men otroligt social o trevlig är dom. Jag är så glad i mina höns!
Oj då! Det blev dubbelt med krokusarna:)
Här är en bild på Lea o Ållis ungar. Det är 2 viltgula, en madagaskar o 2 gul/svarta japantecknade o 3 vit/svarta japantecknade. Jättefina!!!!
Idag är det ett grått dis som skymmer solen, men jag hoppas att den orkar fram lite senare. Började dagen med utsläpp av Irma. Hon får gå med fåren nu när hon är ensam. Släppte ut henne där igår efter vi skjutsat hem Natasja till Bergvik. Hon blev glad såg det ut som o gick med fåren o pillade i gräste som håller på att komma upp. Ingen oro när hon fick gå in ensam igår kväll heller, så det märktes att hon inte ens saknade Natasja.
Tusen Tack snälla underbara Anna som följde med o skjutsade hem Natasja!!! Din hjälp var verkligen guld värd!
När Irma fått sitt kraftfoder o sen blivit utsläppt så öppnade jag åt tackorna Lambi o Tia så dom fick komma ut med sina lamm. Det blev lite rörigt ett tag innan alla hade kolla på alla:)
Åh, kan stå där o titta på dom hur länge som helst. Dom har så långa vingliga ben lammen, men dom är snabba o när dom tappar bort mamma så blir det ett jäkla liv. Sen en tröstslurk när dom hittar sin mamma o så är allt lugnt ett tag igen:) Man blir alldeles varm i hjärtat när man står där o tittar.
Irma nosade lite försiktigt på ett av lammen o var helt lugnt med dom. Inga griniga fasoner alls o det är så skönt. Nu får hon gå där med fåren på dagarna o snart är det dags för henne att få sitt föl. Hon har tid 30 april, så det kan bli när som nu. Jag hoppas på en liten tjej, hon har fått två hingstföl innan. Men huvudsaken att den är frisk. Spännande!
Igår blev det en skogsprommis med vovvsen. Gud så tokiga dom var! Sprang överallt o Carro älskar dessa "skitdiken" som är efter skogsmaskinerna, vattenfyllda djupa diken...... hon tar fart o springer så det stänker! Hm, hon var mer helt rödbrun när vi kom hem:(
Sally o Märta var lika skitiga, nästan, dom också.... så det blev badning av alla 3!!! Jobbigt, men nu är dom fluffiga o rena o luktar såå gott! ... ett litet tag till ialla fall för vi ska snart gå en skogsprommis igen......
Idag ska jag nog åka o hälsa på Carina en sväng o kika på deras alla lamm o föl. Har vinterdäck på än, så jag ska väl egentligen inte åka nån stans... men till Gammelfäbodarna känns lugnt? Där har dom väl snö än:)
Lite pyssel i trädgården blir det också, ska försöka kratta lite. Hoppas min axel gillar det bara... tar det lite lugnt för jag har lite ont i musklerna där.
Igår när jag fixade o kollade rosorna så blev jag ledsen.... Sorkfan har ätit på alla mina rosor!!!
Blev så arg o ledsen:(
Hoppas att några av dom klarar sig ialla fall....... Men det är ätet på alla stammar:(
Ha en underbar dag!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar