Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 19 april 2011

Sliten....

Go kväll! Ja, idag känner jag mig trött o sliten:( Igår jobbade jag först o sen hem o åt o fixade med djuren. Kia vår gotlandstacka var på G att få lamm tyckte jag. Nu är hon tyvärr vår svåraste tacka när det gäller att göra något med henne. Hon får nåt vilt i blicken o springer sin kos....... Fick som tur var hjälp av Isac o Jocke så vi fick till slut in henne i vindskyddet. Jag kunde inte kolla henne närmare, men konstaterade att hon var nära till lammning. Kl. 13 hämtade jag upp Kajsa o hennes Shaggy (flatcoated retriver) o for ned mot Tierp. Kl.1430 hade vi tid för träning för Tomas Ivarsson. Jag hade inte så mycket jag verkligen ville ha hjälp med, utan mer en "avdammning" efter vintern och om han hade nåt tips för metallen som Carro bara vägrar att ta.... Vi fick kanontips o sån feedback av Tomas för vidare träning. Han är helt suverän tycker både jag o Kajsa! Sen tittade han på metallen o vips så hämtade Carro apporten!!! Ja, behöver väl inte säga att jag återigen svävade på rosa moln på vägen hem från Tierp?! :) Tomas är bara bäst han! Tusen tack för en toppen eftermiddag Kajsa o Tomas!!! Hade telefon kontakt med Isac när vi var borta. Mutade dom med en påse vinegum så dom kollade Kia en gång i halvtimmen:) När jag kom hem vid 18-tiden så låg hon o var inte så pigg, men inget lamm syndes till. Jag gick in o tvättade mig o tog med rena handdukar ut. Gick in o kollade o kände först inget lamm... men sen kände jag det men fick inget tag om benet jag kände:( Försökte flera gånger men jag har lite ont i fingrarna o det gick bara inte att få ett bra tag så jag kunde dra... Ringde Teresa vår veterinär o hon var snäll o kom ut rätt snart. Hon fick efter mycket om o men ut lammet. Den hade inte klarat sig länge till, så det var verkligen i rätt tid! Sen kollade hon tackan igen o kände nåt mer... det var ett pyttelamm som var outvecklat o dött:( Tusen tack för att du kom så snabbt Teresa! Annars hade lammet o kanske Tia dött. I morse när jag kom ut så låg Tia igen o något stack ut ur henne.... det var ett till dött litet outvecklat foster:( Den fick jag ut själv o sen var Tia dålig. Hon låg länge men tacklammet var piggt, så jag nappade henne o fick henne att dia Tia fast hon låg. Nu ikväll är Tia på benen. Stackaren hon hade ett tufft dygn! Har fixat med får o kaniner mm. idag, men är sliten känner jag i kroppen. Ny dag med nya tag i morgon, blir tidig kväller ikväll:) Kram Erica

1 kommentar:

  1. Du var tror du om att bara sätta dig med en kopp kaffe i en badenbaden stol och låta kropp och själ vila en vecka eller två ? ; )
    Kram på dig,kom ihåg att vi fyllt 40,vi är inte 15år längre....
    /Erika

    SvaraRadera