Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

fredag 3 februari 2012

Guldfiskar?

God morgon!

Mattias kom hem strax efter kl.6 så jag gick också upp då. Var kallt när jag klädde på mig.... När jag kom ut i köket talade Mattias om att han hade glömt att fylla i mer ved i pannan innan han åkte... Så det var bara 14 grader inne, brrrr!
Ute var det nästan -14 så då måste man elda två gånger per dag. Det går massor med ved nu! Men det har ju varit väldigt milt innan så det jämnar ut sig.

Himla kallt åt fingrarna när jag var ute!
Skjutsade grabbarna till skolan o sen mockade o gjorde stallet klart. Alla kaniner fick mat o vatten o även fåren.
Nu har jag ställt in Doris i lammboxen. Hon har satte juver för ca tre veckor sedan o nu är hon ordentligt ifylld ala Dolly Parton o hon har "ramlat ner" över ryggen. Det kan vara flera dagar kvar, men när det är så jäkla kallt o snöar ute så känns det bra att ha henne undanstängd! Hon var lite annorlunda i sättet idag också, liksom i utkanten av flocken o lugnare. Hon är ju ny så jag vet inte säkert hur hon beter sig inför lammning, men det kändes bra att stänga undan henne. Nu står hon o mumsar hö i en välhalmad lammbox o har lugn o ro.
Jag ska jobba på ICA hela dagen o då känns det skönt i magen att veta att hon har det bra. Inte så kul att komma hem o hon har lammat ute i nån snöhög... Man vet ju aldrig om dom går undan flocken o lammar, det är rätt vanligt. Och i och med lammning i februari är det inte lätt att hitta en torr plats att lamma på:(

Nästa år ska alla tackor betäckas så de lammar som vanligt i början av april. Det kan vara skitväder då också, men känns bättre. Nu var ju dessa damer betäckta när jag köpte dom så då är det ju som det är.

Men en dag som denna med snöyra som vräker ner o blåst o -13 ute nu, då önskar man att man bara hade en skål med guldfiskar:)

Ha en bra dag o kör försiktigt!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar