Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

torsdag 2 februari 2012

Mera torsdag...

Tjenix!

Tänk vad gjorde man utan underbara människor i sin närhet?
Ringde vår höbonde, han kommer på stört. Hit med en rundbal hö till hästarna som ställdes i deras hage. Dom är runda o goa tjejjerna, men det är så skönt att slippa vara bunden med att fodra hö flera ggr per dag. Sen kom han med en hösilage till fåren o på vägen fram o tillbaka fällde han ner plogbladet o skrapade hela vår väg. Helt underbart!

Mattias hjälper mig att bära vatten till fåren. Så skönt att få hjälp med det. Det funkar otroligt bra med värmebaljan vi tillverkade till dem o de dricker mer vatten när det inte är iskallt. MEN då får man bära mer vatten:)

Här kommer receptet på limpan jag gjorde härom dagen. Enkelt att göra!

1 st APRIKOS & NÖTLIMPA

1 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade nötter
1 dl finhackade torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
Blanda alla torra ingredienser o rör sedan ner:
4 dl yoghurt eller fil
1 dl lingonsylt

Klicka ner den kladdiga degen i en smord avlång form (1,5 liters)
Grädda 200 grader c i 1 tim i nedre delen av ugnen.
Låt svalna under bakduk.
Klart!

Jag gillar att baka, men det får inte vara krångligt o jag orkar inte knåda o kladda...
Denna limpa är superenkel att göra! Har jag inte vetemjöl fullkorn tar jag vanligt vetemjöl o lite mer grovt rågmjöl, eller rågsikt, jag tager vad jag haver:)
Lycka till!

Ha det gott!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar