Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 22 november 2011

Lite av varje...

Tjenix!

Måste väl skriva några rader då Erika! :)

Var ju i fredags jag senast uppdaterade bloggen o visst har det hänt lite saker här hemma. Lördagen pysslade jag på ute för det var så vackert väder. Bar ut en massa halm ur vindskyddet o ställde om grindarna så det blev lite mer plats till fåren. Sen var det promenader o mys med familjen.

Söndagen regnade det HELA dagen. Så jäkla trist! Men när man började fundera så kom vi inte ens ihåg när det var regn sist, så med tanke på det är det ju OK.

Satt o pysslade inne o tovade lite tomtar. Jag tycker det är så himla roligt! Det går att göra hur mycket som helst av ullen det är egentligen bara fantasin o mina axlar som sätter gränsen. När jag kände att kroppen sa ifrån så tog jag fram bakgrejorna istället.
Gjorde saffransbullar med russin, mandelmassa, smör o russin i och pärlsocker ovanpå till em. fikat och de blev jättegoda!
Innan vi mumsade i oss bullar o kaffe så trotsade vi vädret o gick en promenad med vovvarna. Det smakar ännu godare med fika när man gått en promenad i rask takt i gråvädret!

Måndagen var det dax för jobb igen. Efter jobbet så var jag hem o fixade lite lunch åt mig o Mattias o gav hästarna lunch.
Sen åkte jag till Åmot o fikade med Anna o lånade hem hennes transport. I morgon ska jag åka o titta på och troligen hämta några nya tjejjer till flocken. Även Annas tacklamm ska få flytta hit. Hon är efter vår allra första tackor, Mette-Marit o pappan är ett bagglamm från oss där Mia är mamma, så jag blev himla glad när Anna erbjöd mig att köpa henne. Flocken är tänkt att utökas med några köttraskorsningar för att få lite högre slaktvikter på lammen. Spännande!

Det jag också har bestämt är att hästarna ska säljas. Det är ett väldigt tungt beslut, men eftersom kroppen säger ifrån när jag ska mocka åt tre hästar varje dag, så finns det ingen annan utväg än att dom måste flytta.
Speciellt Norma, shettisfölet ska börja ledtränas mm. nu och det vågar jag mig inte på med mina dåliga leder. Så först och främst måste hon iväg. Känner ni någon som letar en shettis så är hon till salu och till riktigt gott hem är inte priset det viktigaste.
Sen är också Irma o Isa till salu. Där är det inte lika bråttom, men lika med dom så är hemmen det viktigaste. Ev. kan jag också lämna ut nån på foder, men då bara till nån som jag känner väl.

Var ut o tränade Märta på fåren idag. Hon har nu börjat fatta höger och vänster samt sakta riktigt bra. Jag har ju hjälpt henne med linan för att få henne att förstå kommandona, men nu satt dom riktigt bra när vi tränade. Man blir alldeles varm i kroppen o det är en underbar känsla när vallningen funkar!

Nix, nu hör jag kudden ropa;)

Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar