Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

onsdag 23 november 2011

Tur till Hälsingland i dag!

Tjenix!

Idag var det dax för en tur till Hälsingland. Efter jag skjutsat grabbarna till skolan åkte jag till jobbet. Vi drack kaffe o lastade sen i kyckling som jag skulle leverera. Åkte till Växbo Krog o levererade närmare 60 kg kyckling! För att komma ner till deras varuintag så fick jag först ställa av hästtransporten på parkeringen, ner o leverera o sen upp o på med transporten igen.

Åkte vidare till Anette som hade får att sälja. Vi kikade runt o hon beskrev ålder o ras/er i de som var till salu. Fastnade för en dorset/shropshire tacka som var så fin, men sen hade hon en superfin renrasig dorset o även hennes äldre syster också. Så efter lite funderingar så var det systrarna som fick följa med hem. Dom ska vara dräktiga med hennes dorsetbagge, så då blir det ju renrasiga små dorsetbääbisar efter dom.

 Denna rejäla dam heter Paddan och är mamma till mina nya tjejjer!


Den här killen är pappa till blivande bäääsarna:)

Vi ville ha några köttrasfår nu så vi får lite bättre vikter på slaktlammen. Roligt när det är renrasiga, då kan man ju korsa dem med gotland och se hur dessa blir. Jätteroligt med en ny ras på gården!
Ska knäppa kort på dom i morgon när det är ljust ute. Jättefina är dom, inte superstora men väldigt fina kroppar.

När jag kom hem så hjälpte grabbarna mig att öppna i hagen så jag kunde köra in med bil o transport. Bara att öppna dörren till transporten så tjejjerna kunde komma ut. Det var såklart en massa nosande o kollande men sen gick alla o åt, inget krångel alls. 
Får är underbara djur!

Ha det gott!
Kram Erica

1 kommentar:

  1. Ursäkta en som inte kan ett skvatt om Får,kan dom blir arp på varandra ??? Tycker det är så märkliga djur och är lika faccinerad varje gång jag läser här vad du liksom ser för utbyte i dem ; ) Förstår ju såklart att det är otroligt roligt att valla,men fårskallarna hade du ju innan du hade Märta.För mig verkar det vara enorm med jobb att ha dem,,,Va tråkigt att läsa att du bestämt dig för att göra dig av med hästarna,även om jag förstår dig,det är mycket jobb.
    Ska komma ihåg ifall jag hör någon.
    Hoppas du kan komma över och fika hos Annika i morgon kväll ,vore så roligt att få surra lite.
    /Erika

    SvaraRadera