Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

måndag 26 april 2010

Måndag morgon den 26/4

Tjenix!
Igår var jag på kurs på brukshundsklubben för Tomas Ivarsson. Åh, vilken härlig träningsglöd jag hittade tillbaka till. Tomas är en lugnt o väldigt sympatisk instruktör o hade mycket bra tips o idéer. Först visste jag inte vilka moment jag skulle välja som jag ville ha hjälp med... Vi fick välja två o jag har ju bara tränat lite smått här hemma o inget "riktigt" så det kändes som att alla moment inför högre klass behövdes det hjälp med..... Men jag valde fritt följ o frammåtsändande samt krypet. Jag tycker Carro släpper mycket i fria följet o inte känns "med" riktigt. Fick bra tips o faktiskt så kändes det mkt. bättre direkt. Har fått jättefina bilder mailat från Marie o Lennart, och när jag tittar på dem så ser man att Carro ligger lite långt fram i fria följet. Men jag går som en gammal kärring!!! Nu ska jag räta upp mig o ha blicken frammåt. Då tror jag att hon helt naturligt går lite längre bak, nu liksom trycker jag henne frammåt med min taskiga hållning. Vad gäller hennes kontakt så är den kanon. På nästan alla bilder jag fått från Marie o Lennart, över 40 kort! så är det kanske ett eller två kort som Carro inte har blicken focuserad på mig. Så nu ska jag sluta irritera mig på att hon ibland släpper blicken en kort stund. Hon klarar av att ha focus på mig suveränt endå!
Frammåtsändandet har vi "tränat" på promenader då jag säger "frammåt" till Carro, för att få iväg henne en bit från mig. Har gjort det sen hon var liten för min egen självbevarelsedrivts skull.... Då hade vi Maja också, man vill inte ha tre rätt stora, lekande hundar, i fötterna när man är på promenad... Så när jag visade vad vi hade för frammåt så trodde jag inte mina öron när vi kom tillbaka... De applåderade! Gud så generad jag blev:) Tomas tyckte det var helt obetalbart att ha en hund som hade det avståndet så naturligt. Det var en "once in a lifetime" hund tyckte han. ***Stolt matte!!*** Så nu har vi fått tips o råd om hur vi ska gå vidare för att få detta till ett tävlingsmoment.
Krypet tittade Tomas på o tyckte det var suveränt. Så där ska vi bara träna vidare så vi får uthålligheten att krypa långt o senare lägga till vinklar.
Ja, det enda som man tyckte var jobbigt igår var att det blåste så förbannat. Det var fint väder, men ibland tog blåsten i så det gjorde ont i kroppen. Men en toppendag trots det, med massor av matnyttigt i bakfickan för fortsatt träning. Är sååå himla stolt över min underbara vovve!!! Känns härligt!
***Bilderna är tagna av Marie Larsson och Lennart Larsson & Annika***
****Tack snälla ni för dem!!!****
När jag precis klev ur bilen här hemma så ringde Ove. De var i krokarna för Melker hade spelat match här i Åbyggeby. Så de kom över på en kaffe o pratstund. Teo var med o han var i högvarv o lekte med Carro o Sally. Trött som jag var så glömde jag att hämta kameran... men han är jättefin o ett nummer större än Sally nu. Himla fin är han grabben! Han sov nog sött när de kom hem:)
Rosmarin har ungar i sitt bo nu!!! Vill inte störa henne än o titta hur många det är. Det är hennes första kull, så de får bli några dagar först. Jätteroligt att det blev en kull gotlänningar ialla fall. Nästa vecka ska Frasse o Gosan flytta. Sen kommer nog min gotlandshona Lea tillbaka i sommar. Jag ska bara ha gotlandskaninerna sen.
Ha en riktigt fin dag i det vackra vårvädret!
Kram Erica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar