Sot o Sol

Sot o Sol
Välkommen!

tisdag 25 januari 2011

Elaka mamman har tid att fundera...

Halloj! Igår morse hade Emil huvudvärk... "-Ja, måndag morgon o sent uppe igår kväll. Bit ihop o klä dig!" sa den elaka mamman.... När jag var på väg hem från jobbet så ringde Emil från skolan o hade jätteont i huvudet o feber... jag pratade med en lärare o hon sa att han var jätteblek. FY! Jag vände om o var där på två minuter, stackars Emil stod vid grinden o väntade. Blek o hängig:( Han fick en halv alvedon o sov hela dagen o kvällen... Till o med Isac tyckte det var ovanligt att lillebror var tyst HELA eftermiddagen:) Ja, fy vad man känner sig elak när man skickat honom till skolan fast han inte mådde bra. Sånt känns i hjärtat! Så idag är jag hemma med sjukt barn. Skjutsade Isac till skolan o sen har jag bara suttit o surfat runt på datan. Kom in på aussieklubbens sida o började läsa om rasens framtid. Många funderingar o sunda tankar kring aveln o avelsdjur. Man blir dock lite mörkrädd när det stod att nån hade kollat runt o det var dryga 30 planerade kullar för i år. Finns det bra köpare till så många valpar? Och bör så många tikar gå i avel? Nej, jag är nog lite överkritisk i aveln, men hellre det. Jag vill verkligen inte "bidra" med en dålig tik i aveln. Dåliga/negativa egenskaper för mig är rädslor, osocial eller översocial om det kan vara för att den egentligen är osäker/rädd.... svårt att avreagera o skotträdslor. Skotträdsla är väl det enklaste att upptäcka via MH, men resten... Jag vill ju ha så mycket goda egenskaper i en tik. Bra samarbetsförmåga, bra kamp o föremåsintresse, bra koncentrationsförmåga, bra avreaktioner, bra djurkänsla, kunna vara på appellplan utan att göra utfall mot andra hundar. Tycker att det är helt ok om dom vaktar hem om jag inte är hemma o gård, men där räcker vakten för mig. Är väl iof delvis en förargrej oxå.. Sen tycker jag att man ska ha meriterade hundar i aveln. Hur vet man om ens hund är en bra arbetshund om den inte är meriterad? Visst finns det duktiga förare som tävlat högt med andra hundar innan o kan avgöra såna saker även på sin unghund, men många kan nog inte det. Hur vet man hur hunden håller i högre klasser när den inte tävlat där? Hur ska man veta vilka kvaliteér som räcker o inte räcker... Tja, hur som så var det väldigt intressant läsning! Nu ska jag mocka! Ha en bra dag! Kram Erica

1 kommentar: